Ga naar de inhoud
Plan een afspraak

De Voorhoede: goede software, betere wereld

De Voorhoede is een web development agency gebaseerd in Amsterdam en Delft. Of zoals ze zichzelf omschrijven: “Development experts met liefde voor het web en de wereld”. Ze lopen al jaren voorop in hun vakgebied en besloten eenzelfde impact te willen maken op hun team, klanten en de rest van de wereld.

No Dodos leidde ons in het uitgroeien tot een impactvol bedrijf van onze missie tot in de uitwerking van onze impactstrategie

Nena de Clercq Head of Operations De Voorhoede
Voorhoede developers aan het werk achter hun bureaus tussen de planten

Samenwerking met No Dodos

No Dodos begeleidde De Voorhoede in het vormen van hun impactstrategie en deze onderdeel te maken van de bedrijfsvoering, van personeelsbeleid, tot sales en de digitale producten die zij voor klanten maken. Begeleiding in de B Corp Impact Assessment (BIA) en het vormen van Impact Business Models resulteerde in een B Corp cerficering van De Voorhoede met een indrukwekkende B Impact Score van 99.4 punten.

99.4 Overall B Impact Score De Voorhoede. 80 Qualifies for B Corp Certification. 50.9 Median Score for Ordinary Businesses.

Nena de Clercq, Head of Operations bij De Voorhoede, over de samenwerking met No Dodos:

"Na het een lange periode zelf geprobeerd te hebben, heeft No Dodos ons in slechts een paar maanden tijd begeleid om een ​​impactvol bedrijf te worden, van onze missie tot en met het uitwerken van onze impactstrategie. Gedurende die tijd voelde het alsof ze een integraal onderdeel van ons team was. Ze organiseerde workshops en maakte zowel managers als onze ontwikkelaars actieve deelnemers aan het traject. We zijn erg tevreden met het resultaat, waaronder dankzij onze B Corp-aanvraag met bijna het dubbele aantal punten dat we hadden voordat No Dodos ons de weg wees."

Impact met digitale producten

De kern van het werk van De Voorhoede is het ontwikkelen van nieuwe digitale producten voor hun klanten. Variërend van reguliere websites, tot de interface voor Ziggo’s digitale televisie, het Life Terra platform voor het planten en monitoren van 500 miljoen bomen in Europa, en online editors voor quantum computers bij QuTech.

Bij deze uiteenlopende projecten zocht De Voorhoede naar een gedeelde strategie om een positieve impact te maken met digitale producten. No Dodos faciliteerde een werkgroep om tot een zestal meetbare impact focusgebieden te komen:

Positieve impact maken met digitale producten: missie-gedreven organisaties en projecten, toegankelijk voor iedereen, privacy by design, energiebewust gebouwd, open source en met verantwoorde AI.
  • Missie-gedreven organisaties en producten. Door rekening te houden met stakeholders kan jouw digitale product een positieve invloed hebben op mensen, de samenleving en het milieu.

  • Toegankelijk voor iedereen. Een toegankelijk digitaal product is bruikbaar door iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Dat is gunstig voor je gebruikers én je bedrijf.

  • Privacy by design. Data speelt een belangrijke rol bij digitale producten. We moeten zorgvuldig omgaan met gegevens door transparantie te bieden, toestemming te vragen en geen agressieve tracking te gebruiken.

  • Energiebewust ontwikkelen. Een digitaal product laat een voetafdruk achter in de echte wereld. Met groene infrastructuur en geoptimaliseerde webpagina's, kun je de uitstoot minimaliseren.

  • Open Source. Open source software is de fundering van het web. Door deel te nemen aan de community lever je een bijdrage, versterk je jouw merk en verbeter je jouw digitale producten.

  • Verantwoorde AI. Het gebruik van kunstmatige intelligentie in digitale producten biedt grote mogelijkheden, maar ook risico's. Door te letten op data, vooringenomenheid, verantwoording en overzicht, kun je AI goed gebruiken.

Om meer te kunnen betekenen voor impactvolle organisaties en producten geeft De Voorhoede klanten impactkorting, die hoger is naarmate er aan meer van de focusgebieden wordt voldaan. Zo gaan business en impact hand in hand.

Tastbare impact met het hele team

Het is van belang dat een impactstrategie niet blijft bij mooie woorden, of iets van alleen het management wordt en niet door de rest van het team wordt gevoeld of gedragen. Bij het werken naar de B Corp certificering kan het behalen van de punten bijna een doel op zich voelen.

No Dodos hielp De Voorhoede daarom om hun impactstrategie meer te maken dan een beleid, en dit juist tastbaar en onderdeel te maken van het hele team. Daartoe werden werkgroepen gemaakt waarin alle werknemers deelnamen. Iedereen kreeg wekelijks tijd om impact doelstellingen te formuleren en hieraan te werken. Dit resulteerde onder meer in de hierboven genoemde impact focusgebieden en impactkorting. De werkgroep met focus op diversiteit en inclusie zorgden voor verbetering in arbeidsomstandigheden, zoals speciaal verlof voor ouders die buiten wettelijke regels vallen, flexibiliteit bij bijvoorbeeld chronische ziekte, menstruatie en migraine. Andere werkgroepen brachten de carbon footprint in kaart en zorgden voor verbeteringen rond gezondheid. Zo is iedereen in de organisatie betrokken.

Voorhoede Impact Report 2022: Work, Fair & Responsible Production
Voorhoede Impact Report 2022: Work, Fair & Responsible Production

Meetbare impact

Om de voortgang van de impactstrategie in kaart te brengen ontwikkelden we een aantal impact metrics. Hierin wordt bijgehouden hoe jaarlijks minimaal 2% van de bedrijfswinst aan goede doelen wordt besteed en in welke vorm (vrijwilligerswerk, pro bono werk en donaties). De metrics voor HR omvatten onder andere werknemerstevredenheid, verloop van personeel, ziekteverzuim en diversiteit. Ook talentontwikkeling in de vorm van studietijd, coaching, code classes en code talks wordt gemonitord. Bij klantwerk wordt bijgehouden hoeveel klanten missiegedreven zijn en hoe projecten scoren op de eerder beschreven impact focusgebieden.

Voorhoede Impact Report 2022 in numbers. 30% of our clients are purpose-driven organisations.

Om de organisatie scherp te houden en van externe input te voorzien heeft De Voorhoede een impact adviesraad in het leven geroepen, die een aantal keer per jaar bijeen komt. Jaarlijks wordt de balans opgemaakt en publiekelijk gedeeld in het Voorhoede Impact Report. 

Volg De Voorhoede in hun doel om een positieve impact te maken op het web en de wereld.